Ελληνική Ευαγγελική Εκκλησία
Νίκαιας
 
 

Ελληνική Ευαγγελική Εκκλησία Νίκαιας

  • Μεγαλύτερο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Προκαθορισμένο μέγεθος γραμματοσειράς
  • Μικρότερο μέγεθος γραμματοσειράς

Το γενεαλογικό δένδρο του Ιησού Χριστού

E-mail Εκτύπωση

Στην Αγία Γραφή αναφέρεται δύο φορές η σύνδεση του Ιησού Χριστού με το γενεαλογικό δέντρο του Ιωσήφ (Ματθαίος 1:16, Λουκάς 3:23.

Οι δύο γενεαλογίες των ευαγγελιών είναι διαφορετικές μεταξύ τους, η γενεαλογία του Λουκά κινείται από τον Ιησού προς τα πίσω προς τον Αδάμ, ενώ του Ματθαίου κινείται από τον Αβραάμ προς τον Ιωσήφ.

Ο Ματθαίος ιχνηλατεί τη γραμμή από το γιο του Δαβίδ, το Σολομώντα, ενώ ο Λουκάς ανευρίσκει τα ίχνη από το γιο του Δαβίδ, Νάθαν (Λουκάς 3:31). Μάλιστα, μεταξύ του Δαβίδ και του Ιησού, τα μόνα ονόματα που αναφέρονται και στις δύο γενεαλογίες είναι αυτά του Σαλαθιήλ και του Ζοροβάβελ (Ματθαίος 1:12, Λουκάς 3:27).

Επιπρόσθετα, ο Ματθαίος αναφέρει πως ο Ιακώβ ήταν ο πατέρας του Ιωσήφ (Ματθαίος 1:16), ενώ ο Λουκάς αναφέρει τον Ηλί ως πατέρα του Ιωσήφ (Λουκάς 3:23).

 Μήπως η Αγία Γραφή περιέχει λάθη και συνεπώς δεν είναι θεόπνευστη;

Το βασικό ερώτημα κατά τη γνώμη μου είναι κατά πόσο τα δύο γενεαλογικά δένδρα ανήκουν στον Ιωσήφ, ή μήπως αυτό του Λουκά αναφέρεται στη μητέρα του Κυρίου μας;

 1η περίπτωση: Και οι δύο γενεαλογίες αφορούν τον Ιωσήφ

 Kάποιοι μελετητές της Βίβλου αναφέρουν πως επειδή το όνομα του πατέρα του Ιωσήφ διαφοροποιείται στις 2 γενεαλογίες, ο Ιωσήφ ήταν χήρος, όταν παντρεύτηκε τη Μαρία. Δεν υπάρχει όμως ουσιαστική ιστορική αναφορά σε αυτό το κομμάτι. Μία άλλη θεωρία είναι πως Ηλί (Λουκάς 3:23), ο φερόμενος ως πατέρας του Ιωσήφ στη γενεαλογία του Λουκά υιοθέτησε τον Ιωσήφ όταν εκείνος νυμφεύτηκε τη Μαρία.

Μία τρίτη θεωρία αναφέρει πως οι δύο γενεαλογίες είναι διαφορετικές μεταξύ τους επειδή ο ένας ευαγγελιστής χρησιμοποιεί την καταγωγή του Ιωσήφ με βάση τους φυσικούς πατέρες της γενεαλογίας, και ο άλλος ευαγγελιστής, με βάση τους ανδραδελφικούς γάμους, καθώς ο Ιωσήφ ήταν τέκνο ανδραδεφικού γάμου, δηλαδή κάποιος συγγενής ανέστησε το σπέρμα του αποθανώντος πατέρα του. Παρόμοιες περιπτώσεις (π.χ. της Ρουθ) υπάρχουν στην Αγία Γραφή. Στην Παλαιά Διαθήκη όταν κάποιος πέθαινε άτεκνος, ο κοντινότερος συγγενής του, όφειλε να παντρευτεί την γυναίκα του, και να της «αναστήσει σπέρμα», έτσι και ο Βοόζ έκανε παιδί με τη Ρουθ, τη προγιαγιά του Δαβίδ. Εάν ισχύει αυτή η θεωρία, όταν σε κάθε γενιά έπρεπε να υπάρχει ένας ανδραδελφικός γάμος, κάτι που θεωρώ πως δεν είναι ούτε λογικό και πιθανό, αλλά και ούτε ιστορικά επιβεβαιωμένο.

2η περίπτωση: Η γενεαλογία του Λουκά αφορά τη μητέρα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού

 Κάποιοι ευαγγελικοί θεολόγοι και πολλοί θεολόγοι της Ορθόδοξης Εκκλησίας θεωρούν πως η γενεαλογία του Ματθαίου αφορά το γενεαλογικό δέντρο του Ιωσήφ, ενώ αυτή του Λουκά της Μαρίας. Προσωπικά ενστερνίζομαι την άποψη αυτή. Η βασιλική γραμμή του Ιησού προέρχεται από το γενεαλογικό δέντρο του Ιωσήφ (ο Ιησούς θεωρούταν με βάση το Μωσαϊκό Νόμο τέκνο του Ιωσήφ, και είχε όλα τα δικαιώματα της γενεαλογίας του Ιωσήφ από τον βασιλιά Δαυίδ), ενώ η φυσική του προέλευση από τον Δαβίδ επιτυγχάνεται μέσω της γενεαλογίας της Μαρίας. Η πραγματική κατά σάρκα καταγωγή του Ιησού Χριστού είναι από τη φυσική του μητέρα, που καταγόταν και αυτή από τον Δαυίδ όπως αναφέρουν και οι άγιοι Ιγνάτιος ο Θεοφόρος και Ιουστίνος που ήταν πολύ κοντά στην εποχή του Χριστού, ώστε να γνωρίζουν καλά τη γενιά της μητέρας του Κυρίου. Η Μαρία ήταν κόρη του Ιωακείμ και της Άννας, και γνωρίζουμε ότι ο Ιωακείμ ήταν απόγονος της γενιάς τους Δαυίδ, μέσω της ιστορίας.

Γιατί δεν αναφέρεται το όνομα της Μαρίας στις γενεαλογίες; Επειδή την εποχή εκείνη, έγραφαν γενεαλογίες ανδρών και όχι γυναικών.Τα κληρονομικά δικαιώματα των Ισραηλιτών, κληρονομούνταν μόνο από τους πατεράδες, και όχι από τις μητέρες.

 Μέσα και από τις δύο γενεαλογίες, αποδεικνύεται πως ο Ιησούς είναι απόγονος του Δαβίδ, συνεπώς είναι ο Μεσσίας. Οι άνθρωποι νόμιζαν πως ήταν γιος του Ιωσήφ, ενώ στη πραγματικότητα ήταν Υιός Θεού.